قرارداد مشارکت در ساخت، به قراردادی گفته میشود که یکی از طرفین، ملک قدیمی یا به اصطلاح کلنگی یا زمین خود را در اختیار سازنده قرار بدهد تا سازنده با هزینه خود نسبت به ساخت آپارتمان، طبق قرارداد اقدام نماید و طرفین در آپارتمان های احداثی شریک گردند.

در قرارداد مشارکت در ساخت مالک قرارداد مشارکت در ساخت مالک، به جهت نوسازی ملک موجود، زمین خود را در اختیار سازنده قرار می ده تا به کمک یکدیگر مراحل مشارکت در ساخت تکمیل گردد. از جهتی دیگر سازنده متعهد می شود به انجام تعهدات خود که عبارت است از ساخت ملک و تهیه مصالح مورد نیاز جهت ساخت ملک. بنابراین مالک، زمین خود را در اختیار سازنده قرار می دهد ولیکن سازنده در راستای قرارداد باید به تعهدات خود در مراحل مشارکت در ساخت عمل نماید از این جهت مالک یا مالکین باید به جهت انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت به سازنده یا سازندگان اعتماد داشته باشند. زیرا ممکن است مالک در طی مراحل مشارکت در ساخت دچار مشکلات فراوانی شود.

قرارداد مشارکت در ساخت چه سودی دارد؟

نوسازی بافت فرسوده: خانه‌هایی که عمر بالای 25 سال دارند جزو بافت فرسوده محسوب می‌شوند و در برابر زلزله، بلایای طبیعی یا نشست زمین و ساختمان مقاوم نیستند. بنابراین بهتر است بازسازی شوند.

زیباسازی و استفاده از امکانات مدرن: مشارکت در ساخت علاوه بر اینکه خانه کلنگی فرسوده را با یک آپارتمان جدید زیبا جایگزین می‌کند، باعث می‌شود از شر مشکلات خانه‌های قدیمی مثل بوی فاضلاب، خرابی لوله‌ها، نداشتن آسانسور، سیستم گرمایشی و سرمایشی غیر اصولی و … خلاص شوید.

در ضمن بسیاری از خانه‌های قدیمی هزینه تعمیر و نگهداری زیادی دارند که حتی با تعمیرات چندباره باز هم مشکل دارند و هر ساله برای صاحب‌خانه هزینه‌تراشی می‌کنند.

افزایش سرمایه: اگر خانه کلنگی دارید، در هنگام فروش فقط از سود زمین بهره می‌برید نه بنا. اما وقتی مشارکتی آن را می‌سازید، ارزش بنای نوساز هم به زمین شما اضافه می‌شود. حتی اگر خودتان نخواهید در آن‌جا زندگی کنید، با فروش آن سود بیشتری عایدتان می‌شود. پس با این کار، ارزش ملک خود را بیشتر می‌کنید.

فروش سریع‌تر: حتما می‌دانید که خانه نوساز سریع‌تر و راحت‌تر از یک خانه کلنگی قدیمی فروش می‌رود و به قول معروف مشتری دست به نقد دارد. پس حتی اگر قصد فروش خانه خود را دارید، بازسازی و نوسازی آن به فروش بهتر آن کمک می‌کند.

نکته‌ای که باید در نظر بگرید این است که در بسیاری از پروژه‌ها به دلیل عدم تامین متراژ اولیه برای مالک، مشارکت در ساخت اقتصادی نیست و فروش ملک به صرفه‌تر است. حتما قبل از گرفتن تصمیم به مشارکت در ساخت، با کمک یک مشاور برآوردهای لازم را انجام دهید و سهم خود را بدانید

چرا با گروه ساختمانی رواق سازه مشارکت در ساخت کنیم؟

۱- پشتوانه مالی یک گروه ساختمانی
۲- رزومه و سوابق کاری گروه ساختمانی
۳- نقشه های معماری ، دکوراسیون ، محوطه سازی و نمای پروژه های قبلی
۴- متعهد بودن به وظایف و تعهدات خود
۵- متریال استفاده شده در پروژه های قبلی
۶- تعداد پروژه های در حال ساخت
۷- پیمانکار های حرفه ای طرف قرارداد سازنده
۸- پرداخت مبلغ بلا عوض یا قرض الحسنه
۹- نحوه تنظیم قرارداد برد-برد با مالکین